Kännedom

Symboliserar kännedom inom marknadsföring

Hjärnans genväg till beslut

De flesta tror att kunder väljer rationellt.
Men de flesta val görs inte rationellt, utan de görs med minnet.

När någon ska välja ett varumärke, söker de inte efter “det bästa”. De väljer det som känns bekant. Det som redan finns i huvudet.

Vi väljer det vi känner igen

Människan är lat av naturen. Vi använder oss gärna av den så kallade reptilhjärnan*, dvs . den snabba, instinktiva delen av hjärnan.
Den letar inte efter fakta, den letar efter trygghet. Och trygghet skapas av igenkänning.

Det är därför kännedom är det första och viktigaste steget i bra marknadsföring. Inte för att det ger klick, utan för att det gör dig enklare att välja.

*Reptilhjärnan är ofta förknippat med något dåligt men sanningen är att det är den som gör att vi överlever varje dag. Vi undviker att gå över vägen utan att titta, vi använder grytlappar när plåten ska tas ur ugnen, vi äter inte saker som vi inte känner till osv.

Repetition är inte tråkigt. Det är effektivt.

Varje gång din logotyp, din färg eller ditt budskap syns, graveras det in lite djupare. När samma signal återkommer om och om igen, slutar hjärnan analysera och börjar känna igen. Det är så du blir top of mind.

Synlighet är självförsvar

Om du inte påminner människor om att du finns, kommer någon annan ta den platsen. I en värld där uppmärksamhet är hårdvaluta, är kännedom inte en lyx. Det är överlevnad.


Vill du veta hur du bygger varumärkesigenkänning som håller över tid?
emilhamlin.se →

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *