Den oskyldiga kundvagnen som lurar ditt undermedvetna
Har du någonsin stannat upp och tänkt på varför du automatiskt tar en kundvagn när du går in i mataffären, även när du egentligen bara skulle ha mjölk och kaffe?
Nej, såklart inte. Det är precis poängen. Det visar sig nämligen att det där metallgallret på hjul är en av butikens mest effektiva psykologiska uppfinningar sedan de uppfann rea-skyltar.
Från mjölk till marknadspsykologi
Forskare har följt hundratals shoppare och räknat (inte gissat, utan räknat) hur mycket mer folk handlar med kundvagn jämfört med handkorg. Resultatet?
De med vagn köper mer än dubbelt så mycket. I snitt 14 varor mot 6,5 för de som bär korg. Och de stannar längre. Nästan dubbelt så länge. Det här handlar inte bara om bekvämlighet. Det handlar om hjärnan.
Den bästa marknadsföringen är den man inte förstår är marknadsföring
Jag tror det var David Ogilvy brukade säga att människor tänker inte som konsumenter, de känner som människor.
Butikerna vet det. Det är därför kundvagnen inte bara är större än du behöver, den är strategiskt för stor. I ett experiment där man dubblerade vagnens storlek ökade försäljningen med 40 %. Inte för att folk behövde mer, utan för att hjärnan inte gillar tomma ytor. En halvfylld vagn känns snål. En fylld korg känns full.
Det är inte matematik. Det är psykologi.
Slutsatsen: marknadsföring sker i musklerna, inte i Excel
All kommunikation, alla kampanjer och alla vagnar handlar till slut om samma sak:
Att förstå hur människor känner, inte bara vad de säger.
Vill du sälja mer? Bygg större vagnar.
Vill du bygga varumärken? Skapa fler känslomässiga hjul som rullar utan att folk märker det.
Hur konverterar vi om detta i dagens webbutiker?
SEO och Ads i alla ära men det handlar bara om besök. Den fysiska kundvagnen däremot hjälper kunden. Den rullar med dem, minskar friktionen och gör köpet enklare. Därför är egentligen kundvagnen en felaktig symbol för e-handel då den borde symbolisera merförsäljning (det säger en del om att det är tekniker som bygger hemsidor och inte varumärkesbyggare).
Tveka inte att kontakta mig om ni vill ha någon att bolla marknadsföring eller merförsäljning, oavsett om det är online eller i butiken Klicka här för kontakt!

Emil Hamlin
0709-78 30 26
emil@emilhamlin.se
Källor
1. The heterogeneity of shoppers’ supermarket behaviors based on the use of carrying equipment
Källa: Journal of Business Research (Elsevier, 2020)
Författare: Tanja W. Hansen, Benedikte M. Hermansen, et al.
DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.02.018
2. Getting a Handle on Sales: Shopping Carts Affect Purchasing by Activating Arm Muscles
Källa: Journal of Marketing (2022)
Författare: Zachary Estes & Mathias Streicher
DOI: 10.1177/00222429211061367
3. Do Super-Sized Shopping Carts Equal Super-Sized Bills?
Källa: Consumerist (7 februari 2014)
Baseras på experiment av marknadsföringskonsulten Martin Lindstrom
Citat:
“When retailers doubled the size of their shopping carts, customers bought about 40% more.”
👉 Denna källa ligger bakom påståendet att större vagnar ökar försäljningen med omkring 40 %.🔗 Källa: Do Super-Sized Shopping Carts Equal Super-Sized Bills? – Consumerist (7 feb 2014)
4. Bending Arms, Bending Discounting Functions
Källa: Journal of Marketing Research (2011)
Författare: Bram Van den Bergh, Siegfried Dewitte & Luk Warlop
DOI: 10.1177/0022243711406069
Lämna ett svar