När konkurrenten får din affär

En bild som visar två olika reklam för två olika cirkusar

När du väcker behovet och ger bort affären.

Tänk dig att du driver en cirkus.
Du sätter upp affischer över hela stan. Färgglada, storslagna och fulla av magi.
De visar trapetskonstnärer som flyger genom luften, lyckliga och välmående elefanter som bugar och clowner som får barnen att kikna av skratt.

Folk blir nyfikna.
De vill gå på cirkus.
Men när de köper biljetter, väljer de en cirkusen som kommer en annan vecka.

Inte för att din affisch var dålig eller för att ert datum inte passade, utan för att avsändaren var otydlig.

Problemet är att människor inte skiljer på “vilken” i efterhand

I marknadsföringens värld betyder det här: Du har skapat känsla och intresse, men du har inte gjort tillräckligt för att visa vilken cirkus de faktiskt blev förälskade i.
De minns doften av popcorn, musikens rytm och känslan i magen, men inte vilket tält det kom ifrån.

När de väl ska köpa biljetter så reagerar de bara på ordet Cirkus och hamnar hos någon annan. De har fastnat i att Cirkus är varumärket, inte de glada elefanterna.

Om du vill sälja cirkusupplevelsen, gör det på ditt sätt.

Visa hur din cirkus doftar, låter och känns.
Vad ni gör annorlunda.
Varför era elefanter är lyckliga.
Vad som skiljer era clowner från alla andra.

Visa varför publiken ska komma till just er manege.

Först då blir din marknadsföring ett varumärkesminne och inte bara ännu en affisch på en lyktstolpe.

Slutsats

Tveka inte att kontakta mig om ni vill ha någon att bolla varumärke eller kampanjer med mig, oavsett om det är online eller i butiken Klicka här för kontakt!

Porträttbild på Emil Hamlin som är marknadskonsult

Emil Hamlin
0709-78 30 26
emil@emilhamlin.se

Bilden på Cirkusen är bra. De har tryckt upp 1000-tals affischer som de kan sätta upp i varje stad som de ska besöka. Problemet uppstår när det är två cirkusar som kommer på samma sommar och publiken inte förstår skillnaden. Detta kan låta påhittat men sanningen är att så mycket som 70% av målgruppen kan inte avgöra skillnaden mellan konkurrenter. Se källa i botten av sidan.

Historien om ”cirkus

Vet du, marknadsföring bor inte i några datorer.
Den gömmer sig inte i siffror, formler eller stora maskiner hos de där jättarna som kallar sig IT eller Tech.
Nej, den bor i människan själv. I hennes hjärta, i hennes nyfikenhet och i hennes längtan efter att känna något.

Om man vill förstå marknadsföring på riktigt kan man titta på en cirkus. Där finns allt man behöver veta.
Ljuset som glittrar, trummorna som dånar, doften av popcorn och publikens skratt som studsar under tältduken.
Det är där man ser hur känslor väcks, hur förväntan byggs, hur magi uppstår.

Vi tar en liten resa bakåt, till femtiotalet, när cirkusen drog genom städer och byar. Och även om världen har snurrat vidare sedan dess, är det fortfarande samma krafter som får oss att stanna upp: känslan, upplevelsen och tajmingen.

För en cirkus, precis som bra marknadsföring, handlar inte om att ha allt. Den handlar om att få människor att känna allt.

En annan cirkus med en enklare och tydligare budskap fångar upp fler kunder. Förväntningarna av cirkusen har redan skapats av den andra Cirkusen.


Källor

Vill du ha belägg?
I Sverige är det bara 3 av10 som känner igen avsändaren: I genomsnitt lyckas svenska kampanjer bara få ca 3 av 10 personer i målgruppen att förstå vilket varumärke som är avsändare100wattaren.se. Det innebär att ~70% av publiken inte kopplar budskapet eller känslan till rätt varumärke.

Globalt är det bara 15% som känner igen avsändaren: https://www.ipsos.com/sv-se/var-distinkt-overallt#:~:text=Alla%20som%20%C3%A4gnat%20sig%20%C3%A5t,komma%20ut%20tydligt%20i%20marknadsf%C3%B6ringen

Bild på en cirkusparad som en metafor på något som gått viralt

Skapa din egen cirkusparad

När publiken kliver in genom grindarna på cirkusområdet händer något som tar fokus från Cirkusens kärnverksamhet men som är en …
/
En bild som visar två olika reklam för två olika cirkusar

När konkurrenten får din affär

När du väcker behovet och ger bort affären. Tänk dig att du driver en cirkus.Du sätter upp affischer över hela …
/
Bild som visar varför man inte ska locka kunderna till konkurrenterna

Sälj utan konkurrens

Därför ska du bygga din egen butik Tänk dig att du driver en liten butik.Du har byggt upp varumärket, tagit …
/
En bild som symboliserar att varumärket är trädet och frukten kampanjen

Varför kampanjer dör och varumärken lever

Alla vill ha frukten. Få vill plantera trädet. Många har vi sett det hända.En kampanj lanseras med stora förhoppningar: ny …
/

Fyra hjul. En genial försäljningsidé.

Den oskyldiga kundvagnen som lurar ditt undermedvetna Har du någonsin stannat upp och tänkt på varför du automatiskt tar en …
/
Symboliserar kännedom inom marknadsföring

Kännedom

Hjärnans genväg till beslut De flesta tror att kunder väljer rationellt.Men de flesta val görs inte rationellt, utan de görs …
/

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *