När du väcker behovet och ger bort affären.
Tänk dig att du driver en cirkus.
Du sätter upp affischer över hela stan. Färgglada, storslagna och fulla av magi.
De visar trapetskonstnärer som flyger genom luften, lyckliga och välmående elefanter som bugar och clowner som får barnen att kikna av skratt.
Folk blir nyfikna.
De vill gå på cirkus.
Men när de köper biljetter, väljer de en cirkusen som kommer en annan vecka.
Inte för att din affisch var dålig eller för att ert datum inte passade, utan för att avsändaren var otydlig.
Problemet är att människor inte skiljer på “vilken” i efterhand
I marknadsföringens värld betyder det här: Du har skapat känsla och intresse, men du har inte gjort tillräckligt för att visa vilken cirkus de faktiskt blev förälskade i.
De minns doften av popcorn, musikens rytm och känslan i magen, men inte vilket tält det kom ifrån.
När de väl ska köpa biljetter så reagerar de bara på ordet Cirkus och hamnar hos någon annan. De har fastnat i att Cirkus är varumärket, inte de glada elefanterna.
Om du vill sälja cirkusupplevelsen, gör det på ditt sätt.
Visa hur din cirkus doftar, låter och känns.
Vad ni gör annorlunda.
Varför era elefanter är lyckliga.
Vad som skiljer era clowner från alla andra.
Visa varför publiken ska komma till just er manege.
Först då blir din marknadsföring ett varumärkesminne och inte bara ännu en affisch på en lyktstolpe.
Slutsats
Tveka inte att kontakta mig om ni vill ha någon att bolla varumärke eller kampanjer med mig, oavsett om det är online eller i butiken Klicka här för kontakt!

Emil Hamlin
0709-78 30 26
emil@emilhamlin.se

Historien om ”cirkus”
Vet du, marknadsföring bor inte i några datorer.
Den gömmer sig inte i siffror, formler eller stora maskiner hos de där jättarna som kallar sig IT eller Tech.
Nej, den bor i människan själv. I hennes hjärta, i hennes nyfikenhet och i hennes längtan efter att känna något.
Om man vill förstå marknadsföring på riktigt kan man titta på en cirkus. Där finns allt man behöver veta.
Ljuset som glittrar, trummorna som dånar, doften av popcorn och publikens skratt som studsar under tältduken.
Det är där man ser hur känslor väcks, hur förväntan byggs, hur magi uppstår.
Vi tar en liten resa bakåt, till femtiotalet, när cirkusen drog genom städer och byar. Och även om världen har snurrat vidare sedan dess, är det fortfarande samma krafter som får oss att stanna upp: känslan, upplevelsen och tajmingen.
För en cirkus, precis som bra marknadsföring, handlar inte om att ha allt. Den handlar om att få människor att känna allt.

Källor
Vill du ha belägg?
I Sverige är det bara 3 av10 som känner igen avsändaren: I genomsnitt lyckas svenska kampanjer bara få ca 3 av 10 personer i målgruppen att förstå vilket varumärke som är avsändare100wattaren.se. Det innebär att ~70% av publiken inte kopplar budskapet eller känslan till rätt varumärke.
Globalt är det bara 15% som känner igen avsändaren: https://www.ipsos.com/sv-se/var-distinkt-overallt#:~:text=Alla%20som%20%C3%A4gnat%20sig%20%C3%A5t,komma%20ut%20tydligt%20i%20marknadsf%C3%B6ringen







Lämna ett svar