Kännedom

Symboliserar kännedom inom marknadsföring

Hjärnans genväg till beslut

De flesta tror att kunder väljer rationellt.
Men de flesta val görs inte rationellt, utan de görs med minnet.

När någon ska välja ett varumärke, söker de inte efter “det bästa”. De väljer det som känns bekant. Det som redan finns i huvudet.

Vi väljer det vi känner igen

Människan är lat av naturen. Vi använder oss gärna av den så kallade reptilhjärnan*, dvs . den snabba, instinktiva delen av hjärnan.
Den letar inte efter fakta, den letar efter trygghet. Och trygghet skapas av igenkänning.

Det är därför kännedom är det första och viktigaste steget i bra marknadsföring. Inte för att det ger klick, utan för att det gör dig enklare att välja.

*Reptilhjärnan är ofta förknippat med något dåligt men sanningen är att det är den som gör att vi överlever varje dag. Vi undviker att gå över vägen utan att titta, vi använder grytlappar när plåten ska tas ur ugnen, vi äter inte saker som vi inte känner till osv.

Repetition är inte tråkigt. Det är effektivt.

Varje gång din logotyp, din färg eller ditt budskap syns, graveras det in lite djupare. När samma signal återkommer om och om igen, slutar hjärnan analysera och börjar känna igen. Det är så du blir top of mind.

Synlighet är självförsvar

Om du inte påminner människor om att du finns, kommer någon annan ta den platsen. I en värld där uppmärksamhet är hårdvaluta, är kännedom inte en lyx. Det är överlevnad.


Vill du veta hur du bygger varumärkesigenkänning som håller över tid?
emilhamlin.se →

Bild på en cirkusparad som en metafor på något som gått viralt

Skapa din egen cirkusparad

När publiken kliver in genom grindarna på cirkusområdet händer något som tar fokus från Cirkusens kärnverksamhet men som är en …
/
En bild som visar två olika reklam för två olika cirkusar

När konkurrenten får din affär

När du väcker behovet och ger bort affären. Tänk dig att du driver en cirkus.Du sätter upp affischer över hela …
/
Bild som visar varför man inte ska locka kunderna till konkurrenterna

Sälj utan konkurrens

Därför ska du bygga din egen butik Tänk dig att du driver en liten butik.Du har byggt upp varumärket, tagit …
/
En bild som symboliserar att varumärket är trädet och frukten kampanjen

Varför kampanjer dör och varumärken lever

Alla vill ha frukten. Få vill plantera trädet. Många har vi sett det hända.En kampanj lanseras med stora förhoppningar: ny …
/

Fyra hjul. En genial försäljningsidé.

Den oskyldiga kundvagnen som lurar ditt undermedvetna Har du någonsin stannat upp och tänkt på varför du automatiskt tar en …
/
Symboliserar kännedom inom marknadsföring

Kännedom

Hjärnans genväg till beslut De flesta tror att kunder väljer rationellt.Men de flesta val görs inte rationellt, utan de görs …
/

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *